Covidowe żale

  • 10.09.2020, 11:13
  • Monika Kulka-Smołkowicz

Podziel się:

Oceń:

Covidowe żale
Tak, problem obostrzeń, nakazów i zakazów związanych z Covid-19 także dla nas jest męczący. Mimo to chcemy dobrze wypełniać swoją rolę jako źródła informacji, ale i pośrednika dialogu społecznego

 

Pełna informacja na temat zakazu maseczek oraz spojrzenia na prawną stronę tego problemu pojawiła się już kilkukrotnie na łamach naszego portalu. W związku z tym publikujemy dziś treść wiadomości, jaką dostaliśmy niedawno na skrzynkę mailową.

Jest nakaz noszenia maseczek w szkołach przez uczniów i nauczycieli. Dzieci ostatnio zauważyły, że sama pani Dyrektor szkoły podstawowej nie nosi maseczki gdyż, jak to stwierdziła to głupi wymysł i ona maseczki nie będzie nosić. Pytanie: jaki przykład daje uczniom, nie mówiąc już o łamaniu przepisów i rozporządzenia?”

Doskonale dziś wiemy, że kwestia noszenia maseczek jest złożona – kontrowersje budzi samo prawo, sposób jego interpretowania jak i zakres konsekwencji, które mogą się na tym tle rodzić.

Podobnego problemu dotyczył jeden z telefonów, jakie odebraliśmy w redakcji. Anonimowy rozmówca wskazał nam, że w jego opinii środki dezynfekcyjne stosowane w szkołach nie odpowiadają standardom, jakie powinny one spełniać w odniesieniu do dzieci. Nie przedstawił jednak na to żadnych dowodów, nie podał także konkretnych informacji o szkołach, w których jakość środków dezynfekcyjnych budziła jego zastrzeżenia.

Jeszcze inny problem wskazała jedna z naszych Czytelniczek, która zwróciła naszą uwagę na osoby żyjące na ulicy lub prowadzące „niehigieniczny” tryb życia.

Przesiadują na ławkach w środku miasta, wystają przy deptakach, z ukryciu raczą się napojami alkoholowymi. To, na co zwykle zwraca uwagę straż miejska teraz nie jest jednak kluczowym problemem. Nie wiem, czy nie są zakażeni. Charczą, kaszlą, plują, czasem wprost na przechodzących obok ludzi. O zasłanianiu twarzy nie ma mowy. Maseczki „antymandatowe” mają chyba od początku pandemii te same, takie są brudne. Nikogo przed nimi nie chronią.

Takich sygnałów otrzymujemy wiele. Czasem dłuższe, czasem krótsze, bardziej lub mniej konkretne.

Jeśli – podobnie jak autor powyższych słów – należycie do osób, które biorą sobie do serca nakazy i zakazy, mające na celu chronić nas wszystkich (jeśli nie przed Covid-19, to choćby przed sezonowymi zachorowaniami na grypę), pamiętajcie o możliwych ścieżkach komunikowania tych problemów!

Najprostsza droga to oczywiście osobiste zwrócenie uwagi osobie. Rozumiemy jednak, że to nie zawsze tak łatwe – możecie mieć uzasadnione obawy o konwencje takiego zachowania, choćby ze względu na dobro Waszych dzieci uczęszczających do szkół.

W takiej sytuacji możecie zadzwonić i zgłosić problem bezpośrednio w sanepidzie, do którego kontakt znajdziecie >>> TUTAJ

W przypadku interwencji nagłych możecie również zwrócić się o pomoc do policji.

Jeśli działanie niektórych osób jest działaniem na Waszą szkodę pamiętajcie – by dowieść swych racji musicie dysponować dowodami. Sygnały, które otrzymujemy w formie takiej jak przedstawione powyżej, bywają trudne do sprawdzenia. Najczęściej jedyne co możemy, to nagłośnić problemy, o których piszecie i opowiadacie.

Naszą rolą jest pośredniczenie w dialogu, co niniejszym czynimy.

Pamiętajmy, że niezależnie od naszych osobistych preferencji i oceny sytuacji związanej z Covid-19 i kolejnymi obostrzeniami nie powinniśmy działać na szkodę drugiego człowieka. Tego pandemia w żaden sposób nie zmieniła, chociaż różne mogą być formy tej troski.

Życzymy Wam i Waszym bliskim dużo zdrowia!

Monika Kulka-Smołkowicz

Komentarze (17)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

by.
by. 11.09.2020, 07:23
o nie noszenie maseczki to wiem gdzie ,Uście gorlickie zapewne
Sanep
Sanep 10.09.2020, 21:06
Dnia 31. 12. 2020 r. Zaniknie wirus.
Czytelniczka
Czytelniczka 10.09.2020, 16:25
Jak widze mlodziez w maseczkach- chociazby w sklepach - to nie moge sie napatrzec jak brudne mają te masaeczki. I one mają przed czyms chronic?
sds
sds 10.09.2020, 17:58
Dokładnie . Jak widzę ludzi w tych przepoconych , brudnych i na wpół mokrych maskach to niedorze mi sie robi . Wtedy to ja się do nich nie zbliżam bo pewnie zioną jakimiś grzybami . FUJ !
Ludzi z maskami omijam na 2 metry .
zaraza
zaraza 10.09.2020, 14:52
w zyciu maski nie nosilem i nosic nie mysle bo ten wirus jest bezobjawowy w 99,9% czyli go nie ma pozdrawiam kowidian.
Borubar
Borubar 10.09.2020, 17:02
@zaraza No i czym się chwalisz? Masz 100 % pewnosci że wirus nie istnieje? A jeśli istnieje 1 % szansy że zarazisz kogoś ze słabym systemem odporności? Kogoś z rodziny na przykład. Możesz sobie pozwolić na taką lekkomyślność, jaką prezentujesz?
MrRed
MrRed 10.09.2020, 19:10
Nie chodzi nawet o koronę. Teraz jak ktos kaszle czy ma katar to ze wzgledu na grype powinien miec maseczke na zakupah. Moze o to chociaż zmadrzejemy
Ha
Ha 12.09.2020, 21:35
Jasne. Niech chodzi kaszle, kicha, smarka, pluje w maseczke i niech roznosi te bakterie, noszac jedna i ta sama
Lekarzem
Lekarzem 10.09.2020, 13:29
Otrząśnijcie sie i nie patrzcie w tv! Nie nosze maseczki, i nie zamierzam, to brednie z tą pandemią żeby wszystkich na "coś" zaszczepić.
Lambert
Lambert 10.09.2020, 13:05
Największym problem jest obecnie jest agresja "antymaseczkowców". Osobiście uważam, że jeśli ktoś NIE CHCE nosić maseczki, nie powinien być do tego zmuszany.
Ale z drugiej strony Ci, co maseczek nie noszą, nie powinni atakować czy wyzywać osoby które maseczki noszą. Bo to nie o to chodzi.
Ja sam maseczkę noszę. I nie przeszkadza mi, że ktoś inny w sklepie jej nie ma. To jego i mój wybór. Jeżeli np. zasłoni usta nawet ręką podczas kichnięcia czy kaszlnięcia to jest OK dla mnie. Czego zresztą wymaga raczej kultura osobista, a nie epidemia ;)
fedfe
fedfe 10.09.2020, 17:34
O właśnie ! Powinien być swobodny wybór .
Chcesz nosić kaganiec na p-y-s-k-u , to sobie noś .
tralala
tralala 10.09.2020, 16:40
"Jeżeli np. zasłoni usta nawet ręką podczas kichnięcia czy kaszlnięcia to jest OK dla mnie. Czego zresztą wymaga raczej kultura osobista, a nie epidemia ;)"

Dokładnie tak! A z tą kulturą i higieną trzeba zaznajamiać od dzieciństwa. A w szkołach takie kwiatki, że dziecko z maseczką, ale rąk po wyjściu z WC nie umyje.
bubobubo
bubobubo 10.09.2020, 12:32
A w ogóle te maseczki przed czymś chronią? xD
MrRed
MrRed 10.09.2020, 13:04
tak. chińczycy nosili maseczki od zawsze chyba. tam to była normalka i przed covidem. smog, zarażenie się czymś. w sezonie grypowym osoby smarające powinny nosić je na twarzy, choćby z kultury. oglądanie facetów smarających w palce, a potem strzepujących to gdziec na chodnik. obrzydliwość.
Alex
Alex 10.09.2020, 12:59
Tak. W przypadku kaszlnięcia czy kichnięcia większość wydzielin zostaje na materiale, a nie ląduje na twarzy czy ubraniu innej osoby (i vice versa - ich wydzielina nie wpada nam do ust np. podczas rozmowy czy nie osadza się na ubraniach). Nie dają oczywiście 100% gwarancji przed zachorowaniem, jednak jeśli nawet zmniejszają chociaż o 5% szanse na zakażenie, to warto nosić.
tralala
tralala 10.09.2020, 16:41
Dlatego mogą je nosić osoby przeziębione czy chore, ale nie zdrowe.

Pozostałe